خادم الموالی عباس داودی داوودی

کل مطلب به صورت فایل Word   

خلاصه مطالب به صورت جزوه A5  مفتولی 4مگابایت    9 مگابات


راه‌های کنترل شهوت

یا

چگونه عفیف باشیم

اشاره

استاد شهید آیت‌الله مطهری فرموده است: «مرد بنده شهوت است و زن اسیر محبت. آن‌چه مرد را مى‌لغزاند و از پا درمى‌آورد شهوت است، و زن به اعتراف روانشناسان صبر و استقامتش در مقابل شهوت از مرد بیشتر است. اما آن چیزى که زن را از پا در مى‌آورد و اسیر مى‌کند این است که نغمه‌ی محبت و صفا و وفا و عشق از دهان مردى بشنود. خوش باورى زن در همین‌جاست».(1) «مرد بنده شهوت خویشتن است و زن در بند محبت مرد است... زن بیش از مرد قادر است بر شهوت خود مسلط شود. شهوت مرد ابتدایى و تهاجمى است و شهوت زن انفعالى و تحریکى».(2) «طبیعت، مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن. طبیعت، زن را گُل و مرد را بلبل، زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است. این یکى از تدابیر حکیمانه و شاهکارهاى خلقت است که در غریزه‌ی مرد نیاز و طلب و در غریزه زن ناز و جلوه قرار داده است».(3)

امام باقر علیه السّلام فرمود:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الشَّهْوَةَ عَشَرَةَ أَجْزَاءٍ تِسْعَةً فِی الرِّجَالِ وَ وَاحِدَةً فِی النِّسَاء

همانا خداوند عزّ و جلّ شهوت را ده جزء قرار داده، نه جز آن در مردان است و یک جز در زنان.(4)

به همین دلیل بحث‌هایی که در این مقاله مطرح شده بیشتر به کنترل شهوت در مردان پرداخته است.

یادآوری این نکته ضروری است که اسلام با سرکوب غریزه جنسی مخالف است، و برقراری ارتباط جنسی را در چارچوب دستورات الهی نه تنها مذموم نمی‌شمارد بلکه آن‌را یکی از بهترین راه‌های کنترل شهوت دانسته و کاری مقدس می‌داند و به آن سفارش می‌نماید. توصیه‌های مکرر معصومین علیهم‌السلام به ازدواج دائم یا موقت و ثواب بسیاری که برای این موضوع در روایات آمده است، مؤید این مطلب است.

به عنوان نمونه پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرموده‌اند:

« إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا جَامَعَ أَهْلَهُ بَسَطَ عَلَیْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ جَنَاحَهُ وَ تَنْزِلُ عَلَیْهِ الرَّحْمَةُ فَإِذَا اغْتَسَلَ بَنَى اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ قَطْرَةٍ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ هُوَ سِرٌّ فِیمَا بَیْنَهُ‌ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ یَعْنِی الِاغْتِسَالَ مِنَ الْجَنَابَة ـ

هر مومنی که با همسرش آمیزش نماید، هفتاد هزار فرشته بال‌هایشان را برای آن‌ها می‌گسترانند و رحمت خدا بر آنان نازل می‌گردد. پس وقتی که غسل می‌کنند در مقابل هر قطره‌ی آبی که از غسل آن‌ها بر زمین می‌چکد، خداوند خانه‌ای در بهشت برایشان بنا می‌کند و غسل جنابت رازی است بین خداوند و بندگان او».(5)

در روایت دیگری نیز می‌خوانیم که: « رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم به خانه ام سلمه (از همسرانشان) رفت و در آن‌جا بوی معطر و خوشی به مشامش رسید، فرمود: آیا حولاءِ (عطر فروش) به این‌جا آمده است؟

ام سلمه عرض کرد: بله، او این‌جاست و از شوهرش شکایت دارد. در این وقت حولاء به حضور رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم رسید و عرض کرد: پدرم و مادرم به فدایت باد، شوهرم ، از من دوری می‌کند.

پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمود: بیشتر توضیح بده.

حولاء عرض کرد: یا رسول‌الله من انواع عطر و بوی خوش را برای جلب توجه شوهرم به‌کار برده‌ام، اما او همچنان از من روگردان است‌.

پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمود: اگر شوهرت می‌دانست چه پاداشی برای رو آوردنش به سوی تو (و آمیزش با تو) در نظر گرفته شده است، هرگز از تو فاصله نمی‌گرفت.

حولاء عرض کرد: چه پاداشی برای این‌کار قرار داده شده است؟

پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمود: وقتی که همسرت (برای آمیزش) به سوی تو حرکت کند، دو فرشته او را در بر می‌گیرند‌ و پاداش رزمنده‌ای ک شمشیرش را در راه خدا برهنه کرده باشد به او می‌دهند. و وقتی که او با تو همبستر شود همانند ریزش برگ درختان، در فصل برگ‌ریزان، گناهانش ریخته می‌شود و هنگامی که غسل جنابت انجام دهد از تمام گناهان پاک می‌شود».(6)

حدیث قبل نشان دهنده‌ی این مطلب نیز هست که در یادگیری و یاد دادن دین، نباید شرم و حیاء بی‌مورد داشت. زیرا پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم به راحتی درباره‌ی ثواب آمیزش برای یک زن صحبت می‌کند. در روایات نیز می‌بینیم که اصحاب و حتی زنان در جمع از خصوصی‌ترین مسائل زناشویی سؤال می‌نمودند و اهل بیت‌علیهم‌السلام پاسخ می‌گفتند. و اگر چنین سؤال و جواب‌هایی جایی برای شرم داشت، آن بزرگواران که با حیاءترین افراد بودند یا تذکر می‌دادند و یا پاسخ نمی‌دادند.

قرآن می‌فرماید: «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ ـ بقره/222 ـ از تو، درباره خون حیض سؤال مى‌کنند» و سپس خداوند خود پاسخ می‌گوید. یعنی مردم به راحتی این‌گونه پرسش‌ها را مطرح می‌کردند.

امیرالمؤمنین على علیه‌السّلام ‌می‌فرمایند: ... وَ لَا یَسْتَحْیِی‌ الْعَالِمُ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَنْ یَقُولَ لَا عِلْمَ لِی بِهِ وَ لَا یَسْتَحْیِی‌ الْجَاهِلُ إِذَا لَمْ یَعْلَمْ أَنْ یَتَعَلَّمَ ... ـ ... هر گاه از شما چیزى سؤال کردند خجالت نکشید و بگوئید نمى‌دانم، و اگر چیزى نمى‌دانید خجالت نکشید و آن را یاد بگیرید..»..(7)

و امام صادق علیه‌السلام نیز فرموده‌اند: « مَنْ رَقَّ وَجْهُهُ رَقَّ عِلْمُه‌ ـ هر کس کم رو باشد، کم دانش است‌».(8)

به همین دلیل بزرگان فرموده‌اند: «لا حیاء فی الدین ـ در آموزش دین حیاء نیست».(9)

در ارضای غریزه جنسی حتی از راه حلال هم باید دقت کرد، زیرا زیاده‌روی در آن و شهوت‌رانی حتی اگر گناه نباشد، پدیده‌ای مذموم است که انسان را از دسیابی به مکارم اخلاق بازداشته و ضررهای معنوی و جسمی زیادی به دنبال دارد ؤ آثار معنوی که در روایات قبل گفته شد را از بین می برد زیرا دیگر کاری برای رضای خدا نیست بلکه برای هوس دل است.

این مقاله برای افرادی است که تحت تعلیم مسائل اخلاقی اسلام، ارضاء شهوات از راه‌های غیر شرعی را گناه می‌دانند و درصدد کنترل شهوت برای غلبه بر نفس اماره‌اند. به همین دلیل بحثی درباره چرایی کنترل ارتباطات جنسی و اثبات اصول اسلام درباره‌ی مسائل جنسی ارائه نشده است. علاقمندان مطالعه این مباحث می‌توانند به جلد نوزدهم مجموعه‌ آثار استاد شهید مطهرى ـ که شامل کتاب‌های: نظام حقوق زن در اسلام، مسأله حجاب، پاسخ‌هاى استاد به نقدهایى بر کتاب مسأله حجاب و اخلاق جنسى، است ـ و دیگر کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر شده است مراجعه نمایند.

خطرات شهوت

خداوند کریم در قرآن مجید می‌فرماید:

« زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ ذلِکَ مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

محبّت امور مادى، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسب‌هاى ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است (تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند ولى) این‌ها (در صورتى که هدف نهایى آدمى را تشکیل دهند،) سرمایه زندگى پست (مادى) است و سرانجام نیک (و زندگىِ والا و جاویدان)، نزد خداست».(ال‌عمران/14)

و در آیه دیگری وقتی درباره‌ی جانشینان پیامبران صحبت می‌کند علت انحراف آن‌ها را پیروی از شهوات ـ که مصداق اولیه آن طبق آیه قبل و روایات شهوت جنسی است ـ بیان می‌فرماید: «فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا

امّا پس از آنان، فرزندان ناشایسته‌اى روى کار آمدند که نماز را تباه کردند، و از شهوات پیروى نمودند و بزودى (مجازات) گمراهى خود را خواهند دید».(مریم/59)

از ابتدای خلقت اقوام مختلف دچار انحرافات جنسی بوده‌اند، و یکی از دلایل درگیری آن‌ها با پیامبرانشان، این بود که نمی‌خواستند تن به دستورات آن‌ها در خصوص کنترل شهوت بدهند. نمونه‌هایی از آن‌ها که در آیات و روایات ذکر شده است از این قرار است:

1/3) داستان جنایت قابیل بر علیه هابیل. (اگر چه در نقل‌های شیعه اختلاف هابیل و قابیل بر سر زن نبوده است)

2/3) در زمان نوح زنانی هوسران در مجلس مردان شرکت می‌کردند.(10)

3/3) طبق بعضی از نقل‌ها کشندگان ناقه‌ی صالح به دلیل کامروایی از زنان فاسد دست به این اقدام زدند.(11)

4/3) قوم لوط به عمل شنیع همجس‌بازی پرداختند.(12)

5/3) حضرت یوسف علیه‌السلام به دلیل این‌که تسلیم شهوات زنان نشد به زندان افتاد.(13)

6/3) سبب شهادت حضرت یحیی علیه‌السلام شهوترانی و علاقه پادشاه به یک زن بود.(14)

7/3) بلعم باعورا(15) عالم مستجاب‌الدعوه‌ای بود که برای نابودی لشگر موسی علیه‌السلام، به کفار پیشنهاد داد تا زنانشان را در میان لشگر موسی بفرستند و وقتی لشگر دچار زنا شد به هزیمت رفت.(16)

8/3) «در تاریخ مى‌خوانیم که گروهى از اعراب در زمان جاهلیت به هنگام طواف خانه کعبه لخت مادرزاد مى‌شدند، و صوت مى‌کشیدند و کف مى‌زدند و نام آن را عبادت مى‌گذاشتند».(17) «وَ ما کانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیْتِ إِلاَّ مُکاءً وَ تَصْدِیَة ـ نمازشان نزد خانه (خدا)، چیزى جز "سوت کشیدن" و "کف زدن" نبود».(18)

9/3) «مکه جاهلیت عیّاشخانه عرب بود. روسپیان، بسیار بودند و از آن جمله هفت تن در مکه مقارن بعثت در اوج شهرت بر خانه خویش پرچم داشتند. در یثرب شهر دوم حجاز نیز زنان بدکاره فراوان بودند که خویشتن به‌کرایه مى‌دادند و از همه مردم شهر مال‌دارتر بودند. رسوم زمان، کسب مال را از تن زنان ناروا نمى‌شمرد. عبد الله ابن جدعان تیمى از کرایه دادن کنیزان، سود فراوان مى‌برد. عبد‌الله‌بن‌ابى، مدعى سلطنت یثرب چند کنیز داشت که به زناکارى مى‌فرستاد و از حاصل کارشان جیب مى‌انباشت و اگر روزى دخلشان کمتر از انتظار بود از خانه بیرونشان مى‌کرد که بروید کار کنید و آیه سى و سوم از سوره نور به توبیخ وى آمد که: وَ لا تُکْرِهُوا فَتَیاتِکُمْ عَلَى الْبِغاءِ...   یکى زن خود به‌خانه مرد دیگر مى‌فرستاد که با وى همبستر شود و زن روزها و هفته‌ها به خانه بیگانه مى‌ماند و این را نکاح استبضاع مى‌گفتند. مردان فراوان، کمتر از ده، با زنى رابطه مى‌یافتند و مولود حاصل از این عمل به‌دلخواه زن یا به‌حکم قیافه‌شناس، خاص یکى از آن‌ها بود. عمرو‌بن‌عاص از چنین فضاحتى زاده بود. طلبکار به‌حکم رسوم، زن یا دختر بدهکار را به‌حریف می‌داد و از کار مزدشان، طلب خویش ایفا می‌کرد. این رسوایى در فقه نامکتوب آن زمان عنوان مساعات داشت».(19)

10/3) «ثقفیان که توفیق اسلام را تفوّق قریش می‌شمردند از مسلمانى، امتیازات بیشتر می‌خواستند، می‌گفتند ما مردمى عزبیم از زنا چگونه توانیم گذشت و هم از ترک ربا بیم داشتند، می‌گفتند: همه کسب و سود ما از رباست، حرمت ربا و زنا از ما بردارید که ربا خوریم و زنا کنیم و مسلمان باشیم».(20)

در طول تاریخ نیز حکام جور برای غلبه بر مردم به ترویج شهوت‌رانی پرداخته‌اند.

1/4) «در تاریخ اندلس اسلامى یعنى اسپانیاى فعلى مى‌خوانیم که نقشه‌اى که مسیحیان براى تصرّف اندلس و بیرون کشیدن آن از دست مسلمین کشیدند این بود که به صورت دوستى و خدمت، وسائل عیّاشى براى آن‌ها فراهم کردند: باغ‌ها و بوستان‌ها وقف ساختن شراب و نوشانیدن مسلمین شد. دختران زیبا و طنّاز در خیابان‌ها به دل‌ربایى و عاشق‌سازى پرداختند. سرگرمی‌هاى شهوانى از هر جهت فراهم شد و روح ایمان و جوانمردى مرد. پس از این جریان بود که توانستند مسلمانان را بى‌درنگ از دم تیغ بگذرانند».(21)

2/4) « امروز سیاست مشترکى در همه‌ى دنیا، به وسیله‌ى مراکز معیّنى دنبال مى‌شود. این سیاست عبارت است از این‌که جوانان را تا خرخره در شهوات و غرایز جنسى و فساد اخلاقى غرق کنند. این یک سیاست رایج در دنیاست و شامل شرق و غرب مى‌شود؛ هر منطقه‌اى آن را با هدفى خاص دنبال مى‌کند. مراکزى که این سیاست‌ها را طرّاحى مى‌کنند، وسایل و ابزار آن‌را هم به‌طور فراوان فراهم مى‌کنند. این مراکز به‌طور عمده شامل مراکز اقتصادى صهیونیستى و قدرت‌طلبان بین‌المللى است که چشم به سرچشمه‌هاى ثروت در کشورهایى دوخته‌اند که غالباً عقب‌افتاده و فقیر و ضعیفند و منابع ثروت بسیارى دارند. براى به چنگ آوردن این منابع ثروت، مهم‌ترین مانع، اراده‌ى ملت‌هایى است که این منابع متعلّق به آن‌هاست. براى فلج کردن ملت‌ها، بهترین راه، فلج کردن جوانان است؛ چون جوانان نیروى فعّالِ هر کشورند. براى فلج کردن جوانان بهترین راه آلوده و زمینگیر کردن آن‌ها به وسیله‌ى سکس، فحشا، مستى و مواد مخدّر است».(22)

درباره یکی از معانی آن‌چه در آیه ـ « رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِه ـ بقره/286 ـ پروردگارا تکلیفی بیشتر از طاقت ما بر عهده ما مگذار» آمده است که منظور از آن‌چه انسان طاقت تحمل آن‌را ندارد، فشار شهوت است».(23)

«از ابن عباس در گفته خداى متعال: "وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَب"(سوره فلق) نقل شده که گفت: مقصود ذَکَر برخاسته است و بعضى راویان این سخن را به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم نسبت داده‌اند با این تفاوت که حضرت در تفسیر آن فرمود: مقصود آیه ذَکَر است آنگاه که داخل (فرج) شود».(24)

«خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعیفا ـ ‌نساء/28 ـ (یعنی) انسان در برابر شهوت جنسی ضعیف است».‌(25)

در بعضى از روایات آمده: «چون ذکر مرد برخاست، دو ثلث عقل او مى‌رود»‌(26)

رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرموده است:

« أَکْثَرُ مَا تَلِجُ‌ بِهِ‌ أُمَّتِی‌ النَّارَ الْأَجْوَفَانِ‌ الْبَطْنُ وَ الْفَرْج ـ بیشترین چیزی که امت من به واسطه آن داخل جهنم خواهند شد شکم و فرج است».(27)

10ـ « مَنْ وَقَى شَرَّ قَبْقَبِهِ وَ ذَبْذَبِهِ وَ لَقْلَقِهِ فَقَدْ وُقِیَ ـ «هرکه از شر شکم و زبان و شهوت خود محفوظ ماند از همه بدی‌ها محفوظ است».(28)

11ـ «‌خداوند هیچ پیامبری را در گذشتگان مبعوث نکرد مگر آن‌که شیطان امید داشت او را به مهلکه زنان افکند و هلاک سازد».(29)

امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نیز در خصوص شهوت مطالب زیر را فرموده‌اند:

12ـ «اگر جلوی شهوت را نگیری اسیری هستی که هرگز از بند اسارت رها نمی‌شوی».(30)

13ـ «خداوند به چیزی بهتر از عفت شکم و فرج عبادت نشده است».‌(31)

14ـ «ریشه و سبب بدی‌ها، غالب شدن شهوت است»‌(32)

15ـ «با شهوت ضدّیت داشته باشید، همان‌گونه که دو ضدّ با هم ضدّ هستند و با آن به‌ جنگ و مبارزه برخیزید، به همان صورت که دشمن با دشمن می‌جنگد»‌(33)

16ـ «پایه‌هاى کفر چهار چیز است: رغبت (دلبستگى به‌دنیا)، رهبت (ترس از دست رفتن دنیا)،  خشم و شهوت‌».‌(34)

17ـ «اطاعت کردن از شهوت دین را فاسد می‌کند».‌(35)

18ـ «اطاعت از شهوت عقل را فاسد می‌نماید».‌(36)

19ـ «شیرینی شهوت با ننگ رسوایی از بین می‌رود».‌(38)

20ـ «تقوا فاسد نمی‌شود مگر با غلبه‌ی شهوت»(38)

بعضی مطالب مرتبط

راه‌های کنترل شهوت یا چگونه عفیف باشیم ـ قسمت اول

راه‌های کنترل شهوت یا چگونه عفیف باشیم ـ قسمت دوم

راه‌های کنترل شهوت یا چگونه عفیف باشیم ـ قسمت سوم

راه‌های کنترل شهوت یا چگونه عفیف باشیم ـ قسمت چهارم

راه‌های کنترل شهوت یا چگونه عفیف باشیم ـ قسمت پنجم ـ پی‌نوشت‌ها

راه‌های کنترل شهوت یا چگونه عفیف باشیم ـ قسمت ششم ـ فایل‌های صوتی

آهنگر نسوز

انگشت‌سوزی‌

با پسری لواط نمودم پاکم کن

بهشت من همه در صورت علی پیداست

بهلول نباش

ترک گناه و قبولی در دانشگاه اصلی

توبه دلاک حمام زنانه

چند نکته درباره پوشش، لباس و...

چهل روش موثر برای ترک خود ارضایی (استمنا)

خلبان شهید بابایی و مدیریت شهوت

خوردنی‌های مرتبط با نیروی جنسی

خیاط پاک

داستان حیرت‌انگیز برصیصاى عابد

رابطه‌ی موسیقی با اراده و عزم

زنان و عطر

شاگرد بزاز زیبا

عابد زیبای زنبیل فروش در دام همسر پادشاه

یخ زدم

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.